2 مه 2023 - محققان دانشگاه لوند نشان دادند که دیابت را می توان به پنج زیر گروه تقسیم کرد، آنها  تفاوت های ژنتیکی بین چهار زیر گروه از دیابت نوع 2 را برجسته کردند. یک همکاری تحقیقاتی بین سوئد و هند،اکنون شباهت ها و تفاوت های بین گروه های بیماران در هند و اروپا را روشن کرده است. این دانش می تواند برای بهبود درمان این بیماری در هند مورد استفاده قرار گیرد، جایی که بار بیماری دیابت نوع 2 در حال رشد است.

دکتر راشمی پراساد، دانشیار ژنومیک، دیابت و غدد درون ریز در دانشگاه لوند، می گوید: این مطالعه شباهت ها و تفاوت های ژنتیکی بین اشکال مختلف دیابت نوع 2 در هند و اروپا را برجسته کرد. ما این مقاله را به عنوان یک گام جدید هیجان انگیز به سمت درک بهتر از پیشرفت دیابت نوع 2 در هند می بینیم.

دکتر پراساد یکی از محققانی است که در سال 2018 در یک مطالعه ی تحسین برانگیز شرکت داشت و نشان داد دیابت را می توان بر اساس نحوه ی ایجاد این بیماری به پنج زیر گروه تقسیم کرد. در سال 2021، او و همکارانش در دانشگاه لوند مطالعه ی جدیدی را در Nature Genetics منتشر کردند که نشان می داد بین چهار شکل از دیابت نوع 2 در سوئد تفاوت های ژنتیکی وجود دارد.

مطالعه ی جدید آنها که در The Lancet Regional Health-Southeast Asia منتشر شده است، تأیید می کند که این سیستم طبقه بندی در یک گروه از افراد در غرب هند نیز قابل اجرا است. این نتایج بر اساس داده های بالینی 2217 بیمار و مطالعات ارتباطات سراسر ژنوم (GWAS) و تجزیه و تحلیل امتیاز خطر ژنتیکی(GRS) روی 821 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 از یک مطالعه در غرب هند، حاصل شده است.

دکتر راشمی پراساد گفت: ویژگی‌های همه زیرگروه‌ها منعکس ‌کننده آن چیزی است که در افراد اروپایی مبتلا به دیابت دیده شد. ما همچنین می‌توانیم یافته‌های قبلی خود را تأیید کنیم که نشان می‌دهد نوع خاصی از دیابت نوع 2 که با BMI نسبتاً پایین مشخص می‌شود، شایع‌ترین شکل این بیماری در هند است.

سوء تغذیه در اوایل زندگی

زیرگروه مورد نظر که با سوء تغذیه در اوایل زندگی ارتباط دارد، SIDD نام دارد و این نوعی از دیابت نوع 2 است که با شروع زودرس، ترشح کم انسولین و کنترل ضعیف متابولیک نیز مشخص می شود. از تمام شرکت کنندگان مبتلا به دیابت نوع 2 در مطالعه ی انجام شده در هند، 47 درصد در گروه SIDD طبقه بندی شدند. مطالعات قبلی بر روی جمعیت های سوئدی نشان داده است که زیر گروه MARD که با شروع دیررس مشخص می شود، شایع ترین شکل دیابت در بین مردم سوئد است.

دکتر راشمی پراساد گفت: سوء تغذیه در اوایل زندگی در هندی ها ممکن است سهم عمده ای در شروع زودهنگام دیابت نوع 2 داشته باشد، و شاید به همین دلیل است که ما شاهد این تفاوت در توزیع بیماران بین سوئد و هند هستیم. هند در رتبه ی دوم از نظر تعداد مبتلایان به دیابت در سراسر جهان پس از چین قرار دارد.

کمبود ویتامین ب 12

دومین گروه بزرگ در هند، گروه MOD بود، گروهی که با چاقی، شروع زودرس و پیشرفت نسبتاً خفیف بیماری مشخص می شود. افراد هندی در گروه MOD دارای واریته های ژنتیکی کمبود ویتامینB12  بودند اما این واریته های ژنتیکی کمبود ویتامین ب 12 در افراد سوئدی گروه MOD مشاهده نشد. ویتامین B12 از غذاهای حیوانی مانند گوشت و لبنیات به دست می آید. کمبود B12 در مردم هند رایج است و با عادات غذایی گیاهخواری مرتبط است.

دکتر راشمی پراساد، که اصالتاً هندی است، گفت: این نمونه ی جالبی از تفاوت های ژنتیکی بین گروه های هندی و سوئدی در مطالعه ما است. این یافته نشان می دهد که علل بیماری بین دو جمعیت متفاوت است. کمبود ویتامینB12 ممکن است عاملی باشد که باعث ایجاد بیماری در گروه MOD هندی می شود.

پروفسور چیتارنجان اس یاجنیک در بیمارستان و مرکز تحقیقات کینگ ادوارد مموریال (KEM) در پونا در هند، و یکی از رهبران این مطالعه، گفت: از زمان های قدیم پزشکان ناهمگونی دیابت را تجربه کرده بودند و طبقه بندی سیستماتیک ما ممکن است به فردی کردن درمان و بهبود نتایج کمک کند. بار بیماری دیابت نوع 2، به سرعت در هند در حال رشد است و این بیماری در بسیاری از هندی ها در سنین پایین تر از قبل تشخیص داده می شود. تحقیقاتی مانند این به مقابله با علل بیماری کمک می کند و گامی در جهت پیشگیری است.

تیم تحقیقاتی سوئد و هند، اکنون می‌خواهد مطالعات گسترده‌ای را برای کشف ویژگی‌های دیابت نوع 2 در هند انجام دهد.

پنج زیر گروه دیابت نوع 2:

دیابت خودایمنی شدید(SAID)

دیابت خودایمنی شدید یا severe autoimmune diabetes شامل بیمارانی است که به طور سنتی به عنوان بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 و دیابت خودایمنی نهفته در بزرگسالان (LADA) شناخته می شوند.  SAIDبا حضور اتوآنتی بادی های GAD(ضد گلوتامیک اسید دکربوکسیلاز)تعریف می شود و با شروع زودرس، کنترل متابولیک ضعیف و ترشح کم انسولین مشخص می گردد.

دیابت با کمبودشدید انسولین(SIDD)

این نوع دیابت (severe insulin-deficient diabetes) با شروع زودرس، ترشح کم انسولین، BMI نسبتاً پایین و کنترل ضعیف متابولیک مشخص می شود. در بیماران مبتلا به SIDD، همچنین خطر ابتلا به رتینوپاتی چشم و نوروپاتی بیشتر است که به ترتیب باعث آسیب شبکیه و عصبی می شود. در هند، بیماری کلیوی دیابتی و رتینوپاتی در SIDDدر مقایسه با اروپا شیوع بیشتری داشت.

دیابت شدیداً مقاوم به انسولین(SIRD)

این نوع دیابت(severe insulin-resistant diabetes)با شروع دیررس، چاقی، مقاومت به انسولین و خطر بالای بیماری کبد چرب غیر الکلی و بیماری کلیوی دیابتی مشخص می شود.

دیابت خفیف مرتبط با چاقی(MOD)

دیابت خفیف مرتبط با چاقی(mild obesity-related diabetes) با شروع زودرس و چاقی مشخص می شود و از نظر پیشرفت هایپرگلیسمی و عوارض یک بیماری نسبتاً خفیف است. شیوع نوروپاتی در افراد متعلق به زیر گروه MOD در هند در مقایسه با اروپا بیشتر بود.

دیابت خفیف وابسته به سن (MARD)

مشخصه ی دیابت خفیف وابسته به سن(mild age-related diabetes) ، شروع دیررس دیابت و کنترل متابولیک نسبتاً خوب است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-05-swedish-diabetes-relevant-indian-people.html